Saturday, January 16, 2010

STRANGE MIND OF MINE...




Hi guys...dah agak lama saya biarkan blog ini sepi. Tiada alasan lain melainkan jadual kerja yang ketat da tanggungjawab terhadap kerja yang semakin besar. Thus, idea untuk berblog sangat terhad. Banyak perkara yang berlaku terhadap kerja saya kebelakangan ini yang menyebabkan komitmen saya terhadap kerja terpaksa ditingkatkan. Tapi, saya merasakan ada perkara yang lebih besar akan berlaku terhadap kerjaya saya dalam sedikit masa lagi....maaf kerana terpaksa membiarkan ayat ini tergantung...

Well, sejak kebelakangan ini saya sering membuat perbandingan. Ramai kawan-kawan saya yang berpendidikan tinggi, berkerja di firma-firma yang kukuh, mempunyai kebolehan dan kemahiran dengan kerja mereka, dan boleh saya katakan full-package. Dan saya juga ada ramai kawan yang berpendidikan rendah (maaf), berkerja sendiri, dan hanya berkebolehan dalam bidang yang terhad. Dua karakter yang sering saya perhatikan.

Kemudian saya bendingkan dengan cara hidup dan ekonomi mereka. Secara kasar dan bukan mendalam. Saya selalu bercakap dengan seorang kawan berusia lewat 40-an dan mugnkin patut saya panggil uncle.Berkerja sebagai pengurus, dan sudah berkerja lebih dari 20 tahun di firma tersebut. Namun, pada pandangan kasar saya ia tak ubah seperti orang lain, selalu mengeluh dengan masalah ekonomi, budget yang ketat, dan masa yang sangat terhad.

Dan dua hari lepas saya terserempak dengan seorang kawan berusia pertengahan 30-an. Berkerja sendiri, berniaga dalam bidang yang dia minat, hanya lepasan SPM. Tidak seperti kawan yang pertama tadi, dengan kawan yang ini lebih banyak bersembang mengenai strategi menambahkan pendapatan (daripada sembang tentang budget ketat, masalah kewangan). Dan yang saya lebih teruja bila dia bangkitkan hasrat untuk melaburkan duit untuk perniagaan lain pula, dan jumlahnya cukuplah sekadar saya ungkapkan dengan 6 angka, bukan jumlah yang kecil.

Pengajaran dari pengamatan saya, kerja yang bagus, pendidikan yang tinggi, dan title yang 'gempak' tidak akan menjamin ekonomi yang lebih selesa. Maka saya kemudian saya teringat wise words, "Kegagalan terbesar dalam hidup adalah kegagalan untuk mencuba". Mungkin ramai yang akan kurang faham dengan artikel ini, tapi ia mungkin sangat bermakna bagi sesetengah pembaca......

See what happen next... :)

Luqmanaziz
4.04 a.m.

2 comments:

metolius_vertigo said...

salam..luqman sy try contact tapi xdpt la. Nak confirm pakej + deposit, kamunting (akma bridal) & perlis.dh tukar no phone ke?sy dah e-mail.plz contact balik ye.tq

syucoeyang said...

model mana plak ni ajis...macam penah lihat je..tp di mana ya ?